lördag 10 januari 2009

Spårträning och sånt

Frusen Sally i fin tröja ;)

Vaknade alldeles för tidigt och kände mig ytterst tveksam och allmänt omotiverad att kliva upp över huvud taget. Men hade ju lovat bort mig till träning idag och det är definitivt inget jag ångrar nu! Riktigt trevlig träning blev det nämligen. Sandra med Bacardi var med idag också och sen var även Ida med och hennes två (ursöta!) dvärpinchrar Crux och Yoda, så det var både lite nya hundar och människor för oss. Nyttigt för fröken osocial! :D

Vi började med att lägga lite spår till hundarna. Sally fick två kortare spår med kattmat som slutbelöning. Under tiden som spåren fick ligga till sig tränade vi lite annat med hundarna. Sally fick träna folkvett idag också. Vi började med Sandra som fick repetera övningen från igår, att gå mot, sätta sig ner, peta lite på Sally osv. Och då det gick bra bytt vi till Ida istället, vilket man märkte gjorde Sally betydligt mer osäker. Hon fick till en början gå mot oss och jag belönade för att Sally hade kontakt med mig. Sen fick hon prata lite med Sally, huka sig ner och till sist sätta sig ner. Det gick över förväntan måste jag säga! Sally tyckte situationen var lite mystiskt men tror vi la det på en rätt lagom nivå för henne så hon fick inga frispel. Känner mig iaf väldigt peppad över att det gick så bra! Måste hitta massa nya människor till Sally alltså ;) Ida var nämligen inte så farlig efter en stund när vi umgåtts lite.

När vi tränade kom det även ett par med en hund som så klart knallade rakt över båda mina spår! Fattar inte varför det alltid är mina spår folk väljer att gå över. Iaf tog Sally upp det första spåret kanonfint. Jag tycker hon hade skapligt bra tempo och spårade med näsan i backen som hon ska. hon vimsade lite på mitten där dom hade gått men jag stannade och då var hon rätt snabbt tillbaka i spåret igen, och även slutet gick bra!

Andra spåret gick inte fullt lika bra. Sally blev väldit störd av att jag bar på burken som jag hade i slutet på spår ett och hade därför väldigt svårt att ta upp spåret. Men vi gick lite sakta och hon vimsade en del i början och kissade i spåret där jag tror dom gick över med hunden, men resten spårade hon riktigt fint.

Nästa gång tror jag att jag ska testa att lägga ett lite längre spår. Funderar även på om jag ska lägga ut en belöning i spåret och sedan låta henne spåra vidare, för att det kändes lite som att hon stängde av efter första spåret. Hon hade liksom redan fått sin belöning tyckte hon. Måste fundera lite på hur jag ska göra.

Efter att ha spårat körde vi lite sökträning med Bacardi och Yoda. Och jag fick den stora äran att vara figge! Sånt är superkul tycker jag! Även om Bacardi kommer med sån fart att jag helst blundar av rädsla för att få en käftsmäll av herr galen tollare ;) Men väldigt kul att se båda hundarna jobba, mycket fart och dom tyckte det var superkul. Den här delen hade min hund lite svårt för. Det vill säga att vara uppbunden, hon satt och tokskällde konstant hela tiden på absolut ingenting. Måste komma igång med burlekarna igen så jag kan ta med mig buren ut och låta henne ligga i den. Där känner hon sig nog lite lugnare. Tack Sandra och Ida för sån bra träning!

I morgon ska vi ta det lite lugnare och förhoppningsvis köra lite å på frambenen-träning. Kommer nog få backa en bit eftersom det var i min mammas soffa hon lärt sig allt, men förhoppningsvis kommer vi ta stormsteg framåt och snart vara på samma nivå igen. Men det är svårare att träna här. Dels är vår soffa mycket mjukare, och eftersom Sally är grym på att backa snett bakåt runt det hon ska upp på är det väldigt bra att vara i en soffa. Även om jag kan bygga en korridor att backa i är det rätt omständigt. I soffan har hon möjlighet att antingen backa ner på golvet eller upp på soffryggen. Och eftersom hon är så smart backar hon iaf inte ner på golvet. Dessutom har vi inte lika många bra jämnstora böcker att träna med. Men Mickes databöcker är väl till för att användas dom också! :D

Trevlig kväll!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken tur att du steg upp i morse så att du inte missade en sådan bra tränings-dag. :D

Anonym sa...

Får tacka för den trevliga träningsdagen och det superfina figgandet. =) Det är bara för att du är en sån bra figge som han kommer så springande så snabbt ;)inte alls för att har krut i benen :P

Ida Eklöf sa...

Tack själv för en trevlig träningsdag! :) Pinnarna är trötta, matte också.

Anonym sa...

Låter som en riktigt bra dag tycker jag :)
Tjusig blogg också!

Anonym sa...

Åh låter som en toppen dag:D Spår är så kul!