torsdag 22 januari 2009

Bokat tid + mitt hundval

Nu har jag blivit sådär dålig på att uppdatera igen! Skäms på mig! Men ärligt talat har det inte hänt så mycket, iaf inte på hundfronten. I övrigt har jag haft massor att göra! Jag har bokat tid för kastrering nu! Den 5 februari! Bara två veckor dit! Är redan nervös, känner ett sug i magen så fort jag tänker på det! Men det känns skönt att ha bokat tiden och det kommer gå bra! Jag kommer få vara med förutom under själva operationen, dvs jag får vara med tills hon sover och jag får vara med när hon vaknar upp! :) Så det är ju såklart toppenbra!

Frida har berättat om sitt hundval, och tyckte det var så kul så det tänkte jag också göra! ;)
Efter jag flyttat hemifrån hade jag ingen möjlighet att ha hund på grund av diverse anledningar (som att jag inte fick ha hund i studentlägenheten... :P ) Det blev aktuellt först när jag flyttat ihop med Micke 2006! Eftersom Micke är allergisk mot vissa raser så fick jag fundera rätt mycket! innan jag hittade "min" ras! Jag hade länge velat ha en vallhund, men kände att jag inte hade riktigt den tiden som krävs för det, så jag skulle inte kunna ge den ett bra liv! Dessutom så ville jag ha en liten hund som var enkel att ta med sig på tågen ner till mina föräldrar! Den skulle vara aktiv och pigg på att hänga med på det mesta, men ändå tåla att ta det lugnt ett par dar utan att börja klättra på väggarna! Sen skulle Micke tåla rasen oKontrollera stavningckså, det var klart det klurigaste! Jag fick upp ögonen för kinesen under 2005 när jag satt och surfadeinternet. Tyckte det kändes som en ras som passade in rätt bra och dessutom är det många allergiker som tål dom! Vi åkte och hälsade på en uppfödare här i Järfälla och Micke tålde dom hur bra som helst! Han hade tre hundar i knäet och fick inte så mycket som en liten röd prick ens! Yey! Att det skulle bli en puff och inte en naken kändes inte heller som något vidare svårt val för mig! Jag tycker dom nakna är jättefina, men dom är lite känsligare för kyla och dessutom trodde jag inte jag skulle orkat med uppmärksamheten man gissningsvis får med en nakenhund! Idag är jag helt övertygad om att jag inte skulle orkat med den, den uppmärksamhet jag får med Sally är mer än tillräcklig! Snart började jag leta uppfödare, hängde massor på kinesforumet och 17 april 2007 föddes en kull jag var intresserad av! Där var två puff tikar och när jag ringde fanns fortfarande en kvar! Första gången jag träffade Sally och hennes syskon var på själva nationaldagen, och ett par veckor senare hämtade jag hem henne! :) Och nu ligger hon och jäser sig i soffan och är min egna lilla prinsessa! ;) Jag utmanar alla som vill att skriva om deras hundval! :)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det var roligt att få läsa om varför det blev en "kines" för Eran del :)

Anonym sa...

Vad kul att läsa om ditt rasval! :)

Anonym sa...

Kul att läsa!:D Jag hade ju en powder puff förut, en kines;) Fast hon var 50 procent powder och 50 procent dvärpudel!

Anonym sa...

Jag som tänkte skriva om slyngelkurs del 2 strax. Så vad vill du ha en berättelse om dagens kurs med Eva Bodfält el en beskrivning hur dte blev Bacardi? Gissar på den första så det får det nog bli =)