fredag 23 januari 2009

Bokrecension

Idag fick jag två av dom tre böcker jag beställt från canis! Control unleashed är försenad så den dyker upp sen nån gång! Dessutom fick jag en bok som jag vann i onsdags när jag var på föreläsning med facket, handlar om att söka jobb tror jag! Så massa böcker blev det! Hundböckerna var iaf Hundtränaren 2009 och I samspråk med hunden. Lugnande signaler. Jag blir verkligen helt salig när jag får hem nya böcker! man vill bara sätta sig och sträckläsa på en gång! Men eftersom jag skulle åka och jobba så jag stoppade ner "Lugnande signaler" i väskan och eftersom jag läste ut den på tåget till och från jobbet tänkte jag ge en liten recension av den.

För det första var det inte riktigt någon bok, utan mer ett häfte på sisådär 50 sidor. Den beskriver olika lugnande signaler, så som gäspningar, gå i båge och nosa. Den ger även exempel på hur och när man kan använda dom. Boken ger en hel del fallstudier som exempel., Jag får nog säga att jag var rätt besviken! Hade förväntat mig betydligt mer, eftersom jag hört så mycket om den och verkligen velat läsa den jättelänge. Lugnande signaler är verkligen ett jätteintressant ämne och man bör absolut tänka på sitt eget kroppsspråk när man jobbar med hundar, men i boken lät det lite som en universallösning, typ "gäspa så slutar din hund göra utfall". För en nybliven hundägare finns det säkert mycket att hämta i den. och den är helt klart läsvärd även för den mer erfarne hundägaren. Men har man hållit på med hundar ett tag dyker det inte upp några stora aha-uppleverser i boken!
3/5 Sallytassar