lördag 24 januari 2009

Berikning


Idag är sånt riktigt ruggigt, äckligt skitväder som garanterat ingen tycker om! Med ett par centimeter slask på marken vill Sally helst inte gå ut alls. Hon blir iskall om tassarna och varvar mellan att lyfta höger bak och vänster bak och hoppa på tre ben. Med andra ord har vi stannat inomhus större delen av dagen. Vi har tränat lite stimuluskontroll och jag har roat mig med att städa lägenheten och tvätta. Har såklart även suttit och läst i Hundtränaren och inspirerad av Natalies jättespänande artikel om berikning av födorelaterade beteenden har jag blött upp torfoder, blandat i lite olika torrfoderkulor som jag fått i provpåsar och mosat runt lite för att sen frysa in i en toapappersrulle och ett gammalt märgben. Stoppade även i en hel clementinklyfta! Sally har nu stått ungefär en halvtimme med halva sin kvällsmat! Jättekul att se! Dessutom är det ju alltid lika roligt när hon äter, även om det är betydligt vanligare nu när inga hormoner spökar! :D Så berikning med maten ska vi utveckla mera! Roligt! Mer att läsa om berikning finns på Natalies hemsida under "strunt" samt här -klick-.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det roligt med berikning av födorelaterade beteenden, sådant borde man (läs jag) göra oftare.

Anonym sa...

Haha, skrev du att du inte vill gå jorden runt? Varför itne? :)

Anonym sa...

Haha, okej :) Hör av dig när du får hem någon räknare så ska du få inloggningsuppgifter så du kan registrera de på jorden-runt sidan :)

Anonym sa...

Åh, jag vill också ha Hundtränaren ju:D Verkar finnas mycket intressant i den:)

Anonym sa...

Oj vad du skrivit flitigt de senaste dagarna. Jag skrevi iaf idag ditt efterfrågade inlägg.