måndag 13 april 2009

Långpromenad med Helena!

Titta in i kameran vadå?

Meya sitter fint!

Min söt-nöt!

Så var helgen nästan slut! Hoppas ni har haft en lika skön helg som jag haft i det helt suveräna vädret som varit! Igår var jag på lååångpromenad med Helena och Meya! Vi tog med lite fika och åt frukost vid Bolinder strand! Supermysigt var det! Sally skötte sig dessutom så himla bra! Bra vid hundmöten, skötte sig fint när hon var lös! Klockrent! Min duktiga! När vi sagt hej då till Helena gick vi hem från Kallhäll, så vi tog en timmes extra promenad! Även då gjorde Sally mig stolt! Det hoppade ut (nåja gick långsamt kanske mer passande) en gubbe ur skogen, som Sally morrade på (konstigt?), men hon släppt honom riktigt fort och skällde inte alls! Och med tanke på att han höll på att skrämma livet ur mig så tyckte jag det var grymt bra gjort av Sally!

Däremot på kvällen blev hela promenaden kaos kändes det som. Mitt i vårt bostadsområde kom en liten hund framrusandes mot oss, och jag såg först inte ens någon ägare! Sen kom hon med en hund i koppel som såg ut som den skulle välta henne, och då först kallade hon in sin hund. Sen när dom gått förbi, vände den lilla hunden igen och rusade fram till oss! Blir så trött på sånt. Just det här nonchalanta, först att man inte har koll på sin hund ordentligt när man går mitt i ett bostadsområde, och sen att man låter den rusa fram två gånger... Sally vart helt galen, hon fixar verkligen inte framrusande hundar än... Men inte nog med det så när dom försvunnit körde vi lite godissök och jag försökte få ner Sally i varv igen, och då kom såklart en schäfer med utfallsproblem runt hörnet. Fast där kunde jag iaf koncentrera mig på att hålla Sally lugn och inte på att jag undan hundar från henne så hon lugnade ner sig rätt fort igen. Det som är extra surt med allt detta är att hundmötena har gått så himla bra på sista tiden, Sally har haft en lugn som hon bara haft vid enstaka möten tidigare. Idag har vi knappt mött några hundar, men dom vi mött har hon definitivt spänt sig mer på än tidigare och låst sig lite, men hon har iaf inte skällt hysteriskt, så förhoppningsvis kommer vi snabbt tillbaka där vi var igen!

Något annat som är lite oroande är att Sally både i lördags och idag verkar ha lite inkontinensproblem. I lördags var jag inte hemma, utan Micke har berättat att hon var jätteorolig och läckte på golvet innan han hann springa ut med henne. Då hade hon vart på en tvåtimmarspromenad ca 5 timmar tidigare, vilket hon brukar klara utan problem! Men blev inte så orolig för det, hon drack mycket efter långprommisen så trodde det berodde på det. Men så idag hände det igen, efter att hon varit själv ett par timmar, och var uppspelt för att vi kommit hem! Jag tror att det antingen är inkontinensproblem på grund av kastrationen, eller urinvägsinfektion. Hur som helst ska jag ringa till veterinären i morgon bitti! Lika bra att göra det så snart som möjligt!

Usch vilket dystert inlägg det blev, det var verkligen inte meningen, passar faktiskt inte alls ihop med min ljusa sinnesstämning! Veckan som kommer är jag ledig, så då blir det förhoppningsvis en del träning och långa promenader! Hoppas det blir fint väder!

4 kommentarer:

Ida Eklöf sa...

"schäfer med utfallsproblematik" kryllar det av här. Fast idag mötte vi en som bara stirrade. Obehagligt nog tyckte Yoda och sa voff.. Fokusera du på allt som gick bra på dagen och inte på de där framspringande hundarna på kvällen, eller så gör du helt enkelt att det blir +-0 ;) Hoppas sally mår bättre med kisseriet snart. *kram*

Amanda sa...

Å vilken mysig promenad ni verkade ha! :D

Gah! Det är såå otroligt störande med folk som inte har koll på sina hundar!!! :@

Malin sa...

Fina bilder! :D Låter som en härlig prommis! Hujja jobbigt med hundarna :( Så irriterande! Hoppas Sally slutar pissa inne och ni får veta vad de är! Kram

Anna H sa...

Trist med bakslag i träningen, även om det inte blir några bestående "skador". Tycker det låter som att ni kommit jättelångt!