tisdag 28 april 2009

Kurs! Och jag har blivit "mormor"

Det här kommer bli ett långt inlägg! Det har vart en bra dag idag! Kan börja med att jag blivit "mormor" igen då Pepsi fölade inatt! :D En liten hingst blev det och allt hade gått så snabbt och smidigt! :) Härligt, man är ju lite orolig eftersom Pepsi är så pass gammal, även om hon verkligen fortfarande är i form som en 8-åring! Åker ner till Habo på torsdag, så då ska jag fota honom massvis så ni får se bilder! Namnförslag på E tas också gärna emot!

Iaf så var vi ju på kurs för Eva Bodfäldt idag! "Rädsla och reservation mot människor" var temat på kursen och vad ska jag säga! Min hund kan imponera så extremt på mig ibland! För det första; nog har vi tränat en del med att ligga på filt och slappna av sen CU-kursen för en månad sen, men sååå mycket har vi inte tränat, och det blev första gången i skarpt läge så att säga! Men direkt la hon sig ner! Hon har frivilligt lagt sig ner så fort jag har varit stilla, nästan svår att få upp! Helt sjukt duktig!! Är så glad att det gett så mycket resultat redan!! Det kanske blir hund av henne också! :D För det andra (vilket till stor del hänger ihop med det första); Mina öron känns fullt normala! Endast några gånger har Sally använt sig av sin vackra röst! Helt oootroligt! Jag är så glad så glad så glad!

Så till kursen! Som vanligt när jag har varit på kurs är min hjärna något förvirrad, så ber om ursäkt redan nu om jag skriver vimsigt!

Vi började med en presentation där alla fick presentera sig själva, men framförallt sina hundar och berätta lite om på vilket sätt de var reserverade, vad de hade gjort osv! Och där märkte man verkligen vilken stor variation det finns inom begreppet "reserverad", allt från att hunden blir låg av utställningsdomare till som i Sallys fall, folk är allmänt äckliga och ska hålla sig borta! Väldigt intressant faktiskt!

Sen visade Eva lite olika enkla övningar som att säga hundens namn och kasta godis, "ping-ponga" hunden genom att kasta godis från höger till vänster. Hon betonade även vikten av att inte förstärka att de skäller eller backar undan när folk kommer fram, vilket är väldigt lätt gjort! Sedan fick vi jobba lite i par med att en person kommer mot oss (mig och Sally) och kastar godis till Sally om hon inte backar undan. Vi har gjort lite liknande övningar, så Sally gjorde det rätt bra tycker jag! Men jag tror att jag måste tänka mer på att inte belöna när Sally "bara backar lite".

Efter det jobbade vi med handtarget, och jag fick tydligt se hur jobbigt Sally tycker det är med folks händer! Eva tyckte att jag skulle jobba vidare med att dutta i kända människors händer, för som det är nu är helt okända för svårt för Sally och förstärker bara rädslan. Vi ska även jobba med farten på handtarget och att verkligen göra händer till något positivt.

Efter lunch jobbade vi med, hur ska man säga? Att skydda hunden från LP (Läskig Person). Vilket helt enkelt går ut på att hunden ska vara bakom vid möte med LP och inte rusa fram. Det gick lite sådär för oss, det tog lite tid innan jag fick ordning på den rent mekaniska biten i skydda hunden delen. Dålig koordination på mig alltså. Fördelen med det var att jag på så vis också fick jobba med att bryta henne. Vi fick även bra tips om hur vi kan träna det här i vardagen.

Under dagen har vi även pratat om vikten av att göra det läskiga till något roligt, vilket jag nog till stor del missat vad det gäller folk. Eva gav tips på att tex binda upp hunden och låta den se på när man har urkul med barn, typ spelar fotboll eller något för att efter några gånger när hunden är frustrerad låta den vara med. Just det skulle nog inte fungera på Sally. Men vi kan väl jaga höns eller något annat Sally tycker är kul :P

Jag frågade även om sök för hundar som Sally. Jag har varit väldigt osäker på att träna sök eftersom det var när vi hälsatränade (dvs folk sätter sig ner och matar godis) som Sally började skälla ut folk, och att det då skulle bli för likt det så vi skulle gå bakåt i träningen. Men Eva trodde inte det skulle bli problem då hon lär sig arbeta. Så nu Sandra och Ida ska vi snart ut och träna sök! :D Roooligt! Jag har blivit helt såld på sök efter jag var figge åt Bacardi och han såg fullkomligt galen ut! så kul att se!

Jag har säkert missat en massa! Är iaf nöjd med kursen! Jättekul! Men mest nöjd är jag med att Sally låg ner så lugnt och sansad! För en månad sen när vi var på CU-kursen var hon ju halvtokig halva dagen! :D Nu ska jag iaf fixa mat! Känner mig lat och lycklig och det ska firas med hämtmat tycker jag! Hahaha! Go kväll alla om ni orkade läsa hela vägen hit ner! Bra jobbat!

9 kommentarer:

Ida Eklöf sa...

Vad står LP för?? "löspringande personer" tänkte jag på, men det kanske inte är rätt? *fnissar* Såklart vi ska träna sök, imorrn har jag tenta, sen har jag MASSOR med tid, inbillar jag mig iaf ;)

Emma sa...

Haha, det var alltså inte bara jag som undrar vad LP står för. XD Låter som en jättebra kurs, hoppas vi kan "ses" på MSN nån dag så får du berätta ännu mer!

Och grattis till "barnbarnet"! :D

Kim sa...

Vad kul att gå sådan kurs! det skulle jag också vilja.

Grattis att du blivit mormor förresten. ;)

Malin sa...

Åh låter soom en skojjsig Kurs! :D Stort GRATTIS till ''mormor'' :D hih

Anonym sa...

Kul med kurs. Säger du att min hund ser helt galen ut? Vi får försöka hitta någon dag som vi kan fira på föresten =)

Jonna o Svante sa...

Vilken bra kurs det verkar bra. Kul att hon skötte sig så himla bra på filten!

Anna H sa...

Tack för grattiset! :)

Låter verkligen som en givande kurs med massor av bra träningstips!

Fanny med Zac sa...

Åh, det låter som en helt fantastisk kurs! Den hade jag gärna velat gå med Zac. Och den där CU-kursen med. Hur tränade du in att Sally skulle ta det lugnt på filten?
Roligt att det gick så bra, och ja, ens hund besitter verkligen förmågan att överraska! :D

LindaoEbba sa...

Vilken bra kurs! Många hundar som inte grejjar läskiga människor - eller möten över huvud taget.