torsdag 16 april 2009

Knubbsäl

Bild från igår

Idag har Sally börjat på antibiotikakuren. Det var busenkelt att få i henne första tabletten, får väl se om det går lika lätt om tio dagar när hon kommit på vad det handlar om...

Glömde ju berätta något intressant som upptäcktes under veterinärbesöket igår. Som ni vet har jag haft vissa problem med att hålla Sally i bra vikt. Men sen Sally kastrerades för två månader sedan har hon börjat äta mycket bättre och det är bara ett par måltider hon inte velat äta sen dess. När Sally kastrerades vägde hon 4,1 kg. Ganska lagom på henne, något lite lite kanske, men helt ok. Sen dess har jag definitivt märkt att hon gått upp i vikt och jag har tänkt att jag måste väga henne snart.

Så igår hos veterinären blev det "snart". Och visst hade hon gått upp! Hon vägde 5,1 kg! Hon har gått upp ett helt kg sen februari, och det är MYCKET på en liten hund som Sally. Jag höll på att få en chock, var tvungen att kolla att inte jag stod med en fot på vågen! Sally är lite småtjock faktiskt! Trodde aldrig att jag skulle få det problemet med Sally, känns helt skumt! Än så länge är det ju inte så farligt, hon ska kanske ner 0,5kg. Men hon har gått upp så himla fort, och det är lite läskigt faktiskt, hon får ju inte fortsätta gå upp så här! Då kommer hon ju bli en tunna inom en snar framtid! Men det visar hur hemmablind man är! Nåja, min lilla knubbsäl ska nog komma i form igen under vårens och sommarens långpromenader!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Sally är ju en tjej så det ska väll inte va så svårt att övertyga henne om att man måste komma i form inför beach 2009 ;)

Syster sa...

=) Hon o jag kan träna tillsammans ;)

Anne & Elliott sa...

Hej, Sofie!
En söt liten knubbsäl är det ;)
Gillar den där bilden där hon som en drottning stolt poserar på stenen. Superhärlig bild!
Jag själv klippte bort 325gr övervikt på Elliott... Det kom fram en tunntarm så jag hade oroat mig helt i onödan att han släpade på nåt kilo för mycket.
Kul att du fann oss! /Anne

Malin sa...

Aooow vad söt hon är! :D Kul hon gått upp i vikt nu då iallafall! Härligt!

Amanda sa...

haha, lilla sally då som går upp i vikt snabbt. :) Men som du skrev så blir det säkert bra med alla långpromenader man tar nu när det blir så härligt väder!