lördag 21 mars 2009

CU-kurs dag 1

Efter att ha vart på kurs hela dagen sover Sally som om hon aldrig kommer vakna. Så trött är hon! Söta! Jag skulle vilja sova, men vore nog en dålig ide, för då sover jag väl inte i natt, eller så vaknar jag alldeles för tidigt i morgon. Inget utav det är en bra grej. Tänkte iaf försöka berätta lite om kursens första dag. Om det blir rörigt (vilket känns troligt), så ber jag om ursäkt. Min hjärna känns lite dimmig, så ni får ha lite förståelse. Om någon missat går vi en CU-kurs under helgen för Åsa Jakobsson.

På förmiddagen började vi med presentation av alla och lite prat om vad som skulle hända under dagen. Det var förutom Sally fem andra hundar med deras förare samt en observatör. Sally tyckte det var en konstig och jobbig situation med en massa nya människor och hundar så nära inpå. Så för att hon skulle vara lugn och tyst låg hon i mitt knä och gnagde i sig lite godis, och efter en stund lugnade hon ner sig. Sen tog vi ut tre hundar i taget. Ute jobbade vi på förmiddagen med massage och avslappning på filt. Sally var lite uppe i varv och blev inte helt avslappnad, men hon var iaf inte helt hysterisk heller. Rätt bra redan där för att vara Sally :) Det var även väldigt kul att vara åskådare till den andra gruppen, men ser verkligen när det lossnar och de börjar slappna av! Verkligen häftigt att se!

På eftermiddagen började vi med teori. Då pratade vi om klassisk betingning. Ute var vi från början i grupper på tre hundar och jobbade då med "på plats", dvs att gå och lägga sig på filten. Vi jobbade även med störningar när vi var på filten men var även störning åt Sandra och Bacardi när de var på filten. Sen tränade vi på lite on/off genom att kampa lite för att gå upp i stress och sedan gå och lägga sig på filten igen. Sally var lite stirrig i början av eftermiddagspasset ute. Men vi tog en lite paus och gick en sväng och efter det tyckte jag att hon lugnade ner sig betydligt. Sen jobbade vi med skvallerträning på de andra hundarna, och då var vi ute med alla 6 hundarna! Då imponerade hon verkligen på mig! Min duktiga underbara söta hund!

Vi gick in en sväng och diskuterade dagen lite, och då var Sally helt slut, hon såg ut som att hon inte orkade lägga sig ner. Helt borta! :D Vi avslutade dagen med en promenerade med alla hundarna, och det gick också så bra! Sally var så duktig!

Sammanfattningsvis har det känts riktigt bra idag! Sally har skött sig betydligt bättre än vad jag förväntade mig under dagen. Jag har fått många nya tankar och känner mig peppad att jobba vidare på de övningar vi börjat med idag.

Ikväll blir det Robinson med Micke. Samt en flaska cola för att hålla mig vaken och inte somna till Robinson. :P Uppdaterar säkert i morgon igen efter andra kursdagen. Godnatt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det låter ju som en jättebra kurs. Tror det hade varit nåt för Pulver också. Ser fram emot att höra vad ni gör imorgon!

Anonym sa...

vad kul att höra att det gick så bra idag! =) hoppas det funkade bra att vara i lokalen.
Ni får ha en jättebra dag imorgon också =)

Anonym sa...

Avis jag blir, vill oxå gå kurs :) Det där skulle vara nåt för både Ronia, Kajsa och Bella. Hoppas ni har det lika bra idag!

Här snöar det - suck!!